Mobiele stad

Maak mobiliteit in onze gemeente (stad én Koningshooikt) gemakkelijk, comfortabel en betaalbaar voor iedereen. Een performant openbaar vervoer vormt de ruggengraat van onze mobiliteitsstrategie. Frequent en betaalbaar openbaar vervoer vermindert het autoverkeer, wat leidt tot minder files en uitstoot, en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Fietsen is een gezond en veilig alternatief. We investeren in veilige fietspaden en voldoende fietsenstallingen bij stations en haltes. Hierdoor wordt fietsen aantrekkelijk voor jong en oud, en kan men vlot overstappen op openbaar vervoer. Goede aansluiting tussen auto, fiets en openbaar vervoer is essentieel. Park-and-ride zones aan de rand van de stad maken het makkelijk om de auto achter te laten en over te stappen. Dit bevordert een efficiënte mobiliteit zonder overmatig autogebruik. Verkeersveiligheid staat voorop met veilige infrastructuur zoals goed verlichte zebrapaden en verkeersdrempels. We vinden het belangrijk om te investeren in duurzame mobiliteit door elektrische bussen en fietsdeelsystemen te promoten. De belangrijkste uitdagingen zijn : In Lier : de compacte, historische binnenstad. In Koningshooikt : het vele verkeer door de kern.

Gebruik de inspraak in de vervoerregioraad

Door het nieuwe decreet basisbereikbaarheid en de nieuwe vervoersregio’s kunnen lokale besturen advies geven en hebben ze meer inspraak via de vervoerregioraad. Gebruik die inspraak. Dring aan op : goed openbaar vervoer, goeie communicatie, en dienstverlening naar alle stadswijken, centrum én bedrijvensites.

 

Voetganger voorop

Voetgangers krijgen prioriteit. Dit betekent bredere, obstakelvrije voetpaden en veilige oversteekplaatsen. Mensen met beperkte mobiliteit verdienen extra aandacht. Voorzie rolstoeltoegankelijkheid voor voetpaden, winkels, nieuwbouw,…
Dit alles zorgt voor meer leven in de stad en stimuleert lokale winkels en ondernemers.

 

Fietsbevordering

Het aantal fietsers groeit. Laten we dit verder stimuleren. Dit omvat het verbeteren van
fietsinfrastructuur, zoals veilige fietspaden en duidelijke bewegwijzering. Elektrische fietsen en
speed pedelecs maken het voor meer mensen mogelijk om te fietsen, ook voor langere
afstanden. (zoals de verbinding Koningshooikt-Lier via de nieuwe fietspaden op de Aarschotse
steenweg.)

 

Combimobiliteit

Door een goede aansluiting van verschillende vervoersmiddelen wordt het voor mensen makkelijker om duurzame keuzes te maken. Dit betekent bijvoorbeeld goede verbindingen tussen fiets, openbaar vervoer en deelauto's.
In die logica dient Stad Lier ook vragende partij te zijn voor een volwaardig aanbod (trein en bus) ’s nachts en in het weekend.

 

Deelmobiliteit

Laat ons het gebruik van deelauto's en deelfietsen verder stimuleren. Het vermindert de noodzaak voor privéauto's en creëert meer ruimte voor groen en ontmoetingsplekken. Een deelauto kan zes tot twaalf privéauto's vervangen, wat ook de parkeerdruk verlaagt.

 

Duurzame logistiek

Door initiatieven zoals fietskoeriers vermindert de druk van het gebruik van bestelwagens in de stad. Dit draagt bij aan een betere luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en verhoogde verkeersveiligheid. Uiteraard werken deze fietskoeriers met een wettelijk contract. Geen Deliveroo praktijken.

 

Kleine elektrische busjes

We vragen de grote stadsbussen in het centrum te vervangen door kleinere elektrische busjes. Deze busjes zullen minder belastend zijn voor de straten en beter voor het milieu. Bovendien maken ze handelaars beter bereikbaar en verbeteren ze de luchtkwaliteit in de binnenstad.

 

Verkeersveiligheid

Het lijkt ons een goed idee om een uitgebreid plan op te stellen rond verkeersveiligheid met snelheidsverlagingen en aangepaste infrastructuur. Dit omvat de monitoring en analyse van ongevallen om snel gevaarlijke punten aan te pakken maar ook preventieve ingrepen om ongevallen te voorkomen. Veiligheid voor voetgangers en fietsers staat hierbij centraal.

 

Kwetsbare groepen

Geef specifieke aandacht aan vervoersarmoede. Bied mobiliteitsoplossingen voor mensen met beperkte middelen of personen die woonachtig zijn in minder goed ontsloten gebieden. Initiatieven zoals het verdelen van opgeknapte fietsen en beter openbaar vervoer zijn cruciaal.

 

Participatie en bewustwording

Het is belangrijk om bewoners en lokale organisaties te betrekken bij het vormgeven van het mobiliteitsbeleid. Dit kan door middel van participatieprojecten en vroege betrokkenheid bij infrastructuurplannen.

 

Maximale bescherming zwakke weggebruiker

De door de Fietsersbond opgelijste gevaarlijke punten worden best zo snel mogelijk aangepakt. Zorg op gevaarlijke, grote kruispunten voor conflictvrij oversteken voor zwakke weggebruikers.
Weer het doorgaand verkeer uit de binnenstad.

 

Maak de randparkings gratis

Voorzie op de gratis randparkings monitoring, fietsverhuur en veilige, overdekte fietsstallingen.

 

Investeer in signalisatie

Vergeelde straatnaamborden, onduidelijke bewegwijzering, overwoekerde verkeersborden en weggesleten wegmarkeringen maken mobiliteit moeilijk en gevaarlijk.